De eerste maand is al voorbij - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Marloes Grunewald - WaarBenJij.nu De eerste maand is al voorbij - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Marloes Grunewald - WaarBenJij.nu

De eerste maand is al voorbij

Blijf op de hoogte en volg Marloes

05 Oktober 2014 | Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

Ik raak steeds meer een beetje gewent in Bobo.
Maandag gaan we dan echt beginnen met stage! Even een kort verslagje om jullie op de hoogte te brengen wat ik de voorgaande weken heb gedaan.
Zaterdag 13 september.
Mijn aankomst in mijn nieuwe gastgezin. Ik kwam daar in de avond aan en mijn eerste maaltijd hier was iets wat patat moest zijn met banaan er door heen. Wel heel leuk dat ze iets hadden gemaakt wat een beetje ‘Nederlands’ eten was. Alleen vanaf morgen zou het Afrikaanse eten beginnen, zei mijn gastvader.
Zondag 14 september.
Vanmorgen was het heel erg hard aan het regenen, gelukkig hield dat in de middag weer op. Dus ik kon met de andere stagiair naar een hotel in het centrum waar we lekker wat konden drinken en internet hadden. Aan het eind van de middag gingen we naar ‘Kings Way’ dit is een soort kroegje waar Marie elke zondag aan het eind van de middag heen gaat om lekker wat te drinken met wat mensen.
Maandag 15 september.
Vanmorgen begon mijn eerste Franse les van 08.00 tot 12.00. Dat klinkt heel lang maar we zitten bijna de helft van de tijd te kletsen met de leraar of pauze te houden. In de middag nog even in het centrum geweest met Denise (een andere stagiair).
Dinsdag 16 september.
Vanmorgen weer Franse les gehad. Daarna met Marie en Denise bij de Togolees gegeten. Daar heb je rijst met saus en Bisap (soort zoete limonaden, bevroren) voor nog niet eens 1 euro.
Woensdag 17 september.
Vandaag ben ik even een dagje thuis gebleven omdat ik zo vreselijk moe was een ook wel misselijk. Dus ik heb lekker de hele dag op bed liggen relaxen.
Donderdag 18 september.
Vanmorgen weer naar de Franse les geweest en ’s middags hadden we intervisie. Hier praten we over hoe het met je gaat in het gastgezin, met je gezondheid, je gevoel en je stage. Intervisie is iets wat we 1 keer in de week hebben. Na die tijd heb ik voor het eerst alleen in het donker naar huis gereden, gelukkig heb ik het in 1 keer helemaal zelf gevonden.
’s Avonds werd ik mee uit eten genomen door mijn gastouders. We gingen met de auto naar een soort restaurantje wat echt aan de weg ligt en waar de tafeltjes ook aan de weg staan, het is niet dat je ergens in een soort tuin zit of ergens binnen. Wel echt heel erg leuk en erg lekker kunnen eten daar.
Vrijdag 19 september.
Vanmorgen hadden we weer Franse les. Na het middag eten heb ik wel 3 uur lang kunnen slapen gewoon omdat ik zo vreselijk moe was. ’s Avonds heb ik soep gegeten met een hele kippenpoot erin die je met een vork en een lepel moet gaan eten. Dat is wel even uitvinden hoe je dat moet doen.
Zaterdag 20 september.
Vanmorgen ben ik naar de kapper geweest om mijn haar in heel veel kleine vlechtjes te laten vlechten. Ik heb daar ongeveer 4 uur gezeten en ze stonden op een gegeven moment met z’n 3e mijn haar te vlechten. Daarna heb ik maar gelijk een haarbandje gekocht tegen de zon dat mijn hoofdhuid niet zo snel zou verbranden.
’s Middags zijn we naar de kledingmaker gegaan met de stofjes die ik had gekocht heb ik 2 broeken en 2 haarbandjes laten maken.
Zondag 21 september.
Vandaag was het plan weer om te gaan zwemmen maar omdat het alweer aan het regenen was kon het alweer niet. Uiteindelijk was het even droog en ben ik met Denise naar het hotel gegaan. Daar kwamen de andere 2 meiden ook dus hebben we nog een gezellige middag gehad met elkaar.
Maandag 22 september.
Vandaag kon ik even lekker rustig aan doen want vanaf deze week zouden we alleen nog maar Franse les op maandagmiddag en donderdagmiddag hebben

Dinsdag 23 september.
Vandaag had ik niet echt een invulling maar ik had heel erg veel last van mijn buik dus ik kon lekker even rustig aan doen. ’s Avonds werd de pijn alleen maar erger, mijn gastvader wou al wat gaan halen voor mij bij de apotheek. Maar ik had al met Marie afgesproken om de dag daarna naar de dokter te gaan. Gelukkig waren ze heel lief voor mij want ik kreeg mijn eten op bed zodat ik lekker kon blijven liggen.
Woensdag 24 september.
Vanmiddag kon ik naar de dokter wat een hele lieve man was. Hij dacht dat het iets met mijn lever zou zijn en daarom kreeg ik medicijnen zodat ik er minder last van zou hebben.
Daarna hadden we nog intervisie. Toen ik naar huis reed begon het een beetje te spetteren, maar toen ik nog een klein stukje moest kwam het met bakken uit de hemel zetten. Ik was helemaal doorweekt toen ik thuis kwam.
Donderdag 25 september.
Vanmorgen hadden Denise en ik nog 4 uur lang Franse les omdat we vorige week een keer gemist hadden. Na de les hebben we wat gegeten in het centrum en daarna nog lekker kunnen relaxen bij het hotel. ’s Middags hadden we weer les en daarna hebben we heerlijk een ijsje gehaald.
Vrijdag 26 september.
Vandaag gingen we voor het eerst naar het dorp, waar ook mijn stage is. Ik heb het schoolgebouw kunnen zien. In het dorp hebben we wond zorg gedaan, ik heb vooral gekeken en foto’s kunnen maken.
Zaterdag 27 september.
Vanmorgen had ik met Marie afgesproken om wat extra Frans te gaan oefenen. We zijn ook nog bij een klein weeshuis geweest en hebben samen gegeten.
’s Middags hebben we nog met iedereen bij het zwembad kunnen relaxen en zijn daarna op de brommer naar de kledingmaker gereden om onze kleding op te halen. Dat van mij was alleen nog niet goed dus ik moet maandag terug.
Zondag 28 september.
Vandaag was het dan eindelijk een keer droog dus ik kon gaan zwemmen bij het hotel. Na dat Denise en ik daar gegeten hadden hebben we heerlijk nog even in het water kunnen liggen.
Maandag 29 september.
Vanmorgen gingen we weer naar de kledingmaker maar mijn broeken waren nog niet klaar dus ben ik maar weer naar huis gereden. ’s Middags hadden we weer Franse les.
Dinsdag 30 september.
Vanmorgen ben ik weer mee geweest naar het dorp voor wond zorg. We gingen dit keer met de auto maar het was niet zo lekker weer dus we hebben niet heel veel kunnen doen daar.
’s Middags ben ik met mijn gastmoeder op pas geweest. We zijn naar hun kledingmaker geweest omdat wij allemaal kleding moesten hebben als de moeder van mijn gastvader terug komt. Ik dus ook en zij hebben een stof voor mij gekocht. Ik ben heel benieuwd hoe het word want ik moest het zelf uitleggen hoe ik het wou en dat kon alleen maar in het Frans. Daarna zijn we nog naar de familie van mijn gastvader geweest met z’n 2e en ook naar haar familie. Toen hebben we nog bij vriendinnen van haar gezeten waar we een hele grote plaat met sla kregen en brood. Daarna reden we nog langs de kledingmaker waar mijn broeken waren en heb ik gelijk mijn broeken mee kunnen nemen. Toen gingen we nog ergens heen wat ik nog steeds niet begrijp wat het nou van haar is maar het was een soort heel klein cafeetje. Ik voel mij nu wel steeds meer op mijn gemak omdat zij mij dan mee neemt en het jongste meisje begint aan mij te wennen. Ze noemt mij nu ook tanti en komt ook wel meer bij mij zitten.
Woensdag 1 oktober.
Vanmorgen ben ik met Marie even naar mijn stage geweest om het gewoon even te zien. De leraren en heel veel kinderen waren er nu ook dus daardoor kreeg ik wel meer een beeld van mijn stage.
’s Middags ben ik nog even met Denise op de markt geweest om een nieuw stofje te kopen. Daarna wouden we naar het kantoor van Marie lopen maar we hebben wel een half uur lang lopen verdwalen. Uiteindelijk hebben we het kunnen vinden. ’s Middags hadden we weer intervisie.
Donderdag 2 oktober.
Vanmorgen was ik met Marie naar een ander weeshuis geweest omdat bij dat kleine weeshuis al 4 vrijwilligers waren de aankomende maanden en dat op 6 kinderen dus als ik er ook nog bij kwam werd dat een beetje te veel. Alleen bij dit weeshuis was de man er niet dus ik heb het niet echt gezien. Dus we moeten er nog een ander moment langs. ’s Middags was weer zoveel regen dat ik niet naar de Franse les kon.
Vrijdag 3 oktober.
Vandaag had ik weer een dagje helemaal niks. Eigenlijk zouden we naar het dorp gaan maar omdat het slecht weer was en een vrijwilligster steeds zieker werd moest Marie even daarbij in de buurt blijven.

  • 05 Oktober 2014 - 20:23

    Karen:

    Hey, wat leuk om te lezen, ik ben benieuwd hoe je er in het afrikaans uit ziet:)

  • 05 Oktober 2014 - 22:24

    Gerlof:

    Hej malle Loes,

    Klinkt goed allemaal man! Maar hoe gaat het met je lever?? Fijn dat er een leuke dr is dan!

    Groetjes je favo oom!!

  • 06 Oktober 2014 - 11:59

    Oma Anneke:

    Lieve Marloes,
    Bedankt voor je uitgebreide verslag. Heel fijn om te horen hoe het met je is.
    Het is te hopen dat je niet meer zoveel last hebt van je buik! Helpen de medicijnen die je hebt gekregen?
    Heel veel plezier op je stage! Ik ben benieuwd hoe het is...
    Knuffel en kus

  • 06 Oktober 2014 - 11:59

    Oma Anneke:

    Lieve Marloes,
    Bedankt voor je uitgebreide verslag. Heel fijn om te horen hoe het met je is.
    Het is te hopen dat je niet meer zoveel last hebt van je buik! Helpen de medicijnen die je hebt gekregen?
    Heel veel plezier op je stage! Ik ben benieuwd hoe het is...
    Knuffel en kus

  • 06 Oktober 2014 - 11:59

    Oma Anneke:

    Lieve Marloes,
    Bedankt voor je uitgebreide verslag. Heel fijn om te horen hoe het met je is.
    Het is te hopen dat je niet meer zoveel last hebt van je buik! Helpen de medicijnen die je hebt gekregen?
    Heel veel plezier op je stage! Ik ben benieuwd hoe het is...
    Knuffel en kus

  • 06 Oktober 2014 - 12:00

    Oma Anneke:

    Lieve Marloes,
    Bedankt voor je uitgebreide verslag. Heel fijn om te horen hoe het met je is.
    Het is te hopen dat je niet meer zoveel last hebt van je buik! Helpen de medicijnen die je hebt gekregen?
    Heel veel plezier op je stage! Ik ben benieuwd hoe het is...
    Knuffel en kus

  • 12 Oktober 2014 - 16:08

    Marije:

    lieve Loes,
    Leuk om je verslag te lezen! Geniet van alles wat je mee maakt! Kus Marije

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 November 2014

Nog 1 maandje..

05 Oktober 2014

De eerste maand is al voorbij

21 September 2014

De eerst week

09 September 2014

Reizen naar het verre Afrika
Marloes

Ik had een blog aangemaakt via een andere site maar die site kreeg een storing. In 1 keer mijn blog verdwenen en is niet meer terug te halen. Dus dit is mijn nieuwe blog! Ik zit voor ruim 3 maanden in Burkina Faso dit ligt in Afrika. Hier ben ik voor school om stage te lopen en omdat dit al heel lang een wens van mij is. Nu ben ik het avontuur echt begonnen en kunnen jullie af en toe eens iets van mij lezen!

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 6876

Voorgaande reizen:

09 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: